هتاخدك لعالم ممتع

كانت تجربة ممتعة جدا, إتعلمنا إزاي نكسر الرهبة في تنفيذ اللي إتعلمناه.
إتعلمت فيها أهم نقطة و هى إزاي تفكر كمبرمج وكمهندس برمجيات مش مجرد كاتب كود.
أخر الأمور هى كتابة الكود و الخطوات اللي قبل كتابة الكود هى الأهم يمكن من كتابة الكود نفسه لإن من غيرها كتابة الكود هتكون أطول وأصعب و أقل دقة.
الأول هتفكر في الكود وهتفهمه و هتعرف هو عايز ايه بالظبط منك و بعد كدا هتعمل ال plan بتاعتك و هتكتب ال pesudocode كل دا هيوصلك لفهم اللوجيك أكتر وأخر حاجة هتبتدي تكتب الكود و تريفلكت التغيرات بتاعتك في الplan لو هتغير حاجة فيها أثناء كتابة الكود أو حتى لو قررت تضيف أكثر.
إتعلمنا كتير بإسلوب جميل و ممتع وعملي جدا, لا أخفي فرحتي لما ربطت اللي إتعلمناه في جيت هاب و الGUI و ال API ببعض و كمان عدلت على المشاريع القديمة و أضفت عليها.
شكرا و جزاكم الله خير و القادم أفضل إن شاء الله...

المشاركات